středa 29. května 2013

Jak si čistíte zuby vy?

Donedávna jsem si myslela, že ve svém věku už přece vím, jak si mám čistit zuby. Ke svému překvapení jsem ale zjistila, že čištění zubů je další z věcí, které jsem si v dětství určitým způsobem osvojila a doteď to dělala tak nějak bez přemýšlení, mechanicky ... a s největší pravděpodobností i špatně.

Musela jsem odjet na Erasmus do Španělska, abych potkala holčinu, co studuje na Karlovce zubařinu. S ní jsem vedla na téma zuby, správná zubní hygiena a způsob čistění už vícero diskuzí. Odnesla jsem si z toho poznatek, že úplně nejlepší je čistit si zuby obyčejným zubním kartáčkem. Měl by mít malou hlavu, aby se s ním lépe pracovalo, a dostatečně husté, do roviny zarovnané štětinky, aby vyčistily, co je třeba. Nejlepší zubní kartáčky jsou ty úplně nejjednodušší - bez všelijakých kudrlinek, ohyblinek a podobných "vyšperkovaností". Platí, že čím je kartáček zdobenější a hezčí na pohled, tím hůře čistí.

Elektrické zubní kartáčky jsou jen další marketingový tah, jak něco prodat a vydělat na lenosti lidí a uspěchanosti dnešní doby. Čištění zubů se opravdu uspěchat nedá. Nejlépe si zuby vyčistíte sami, intuitivně.

V péči o zuby by měly figurovat 3 prvky - zubní kartáček, mezizubní kartáček a zubní nit. Jedině tak je možné důkladně vyčistit všechny zuby a prostory mezi nimi. Při čištění zubů nejde o to, aby se blýskaly zepředu, ale aby se sklovina (a zejména ta nejhůře dostupná místa) vyčistila od zbytků jídel. A to znamená právě vyčistit prostory kolem krčku zubu a mezi zuby.

Co se týče způsobu čištění ... Zubním kartáčkem bychom si měli krouživým (vibrujícím) pohybem vyčistit především prostory kolem zubu - tam, kde zub vychází z dásně, se toho totiž usazuje nejvíce. Není dobré na kartáček tlačit silou. Lepšímu vyčištění to nepomůže, jen dojde ke zbytečnému podráždění dásní. K odstranění nečistot je dostačující samotný krouživý pohyb.

Ještě důležitější (a přitom často opomíjené) je použití mezizubního kartáčku a zubní nitě. Mezizubní prostory jsou totiž dalším místem, kde se usazují zbytky jídel. Pokud nejsou vyčištěny, hromadí se tam bakterie, ty narušují zubní sklovinu a po čase vzniká kaz. Zubní nit je vhodnější pro čištění předních zubů, které jsou více u sebe. Ostatní místa by měl zvládnout mezizubní kartáček.

Bylo mi řečeno, že správný výběr mezizubního kartáčku je zapeklitá věc. S příliš silným mezizubním kartáčkem si můžete poranit dásně a s příliš tenkým se vám nepodaří nečistoty odstranit. Patrně nejkvalifikovanějším poradcem je zubní hygienistka. Její návštěva má hned několik výhod. Při vstupním vyšetření by vám měla zuby nasnímat, vzít otisky a na základě těchto informací později doporučit správnou velikost mezizubního kartáčku. Mimo to by také měla odstranit zubní kámen a poskytnout instruktáž ohledně ústní hygieny.

Jak důležitou úlohu mají zubní pasty a ústní vody? Základ je skutečně mechanické odstranění zbytků jídel. K tomu poslouží, jak jsem už předeslala, zubní kartáček, mezizubní kartáček a zubní nit. Některé zubní pasty mohou být prospěšné a zmírnit třeba projevy paradontózy ... Obecně ale platí, že slouží hlavně k osvěžení dechu. Stejně tak ústní vody dodají pocit bombasticky vyčištěných úst. Ale pokud by někdo chtěl ústní vodou "nahradit" mechanické vyčištění, bude zklamaný. Spláchne sice zápach tlejících zbytků jídel, ale ty zbytky tam zůstanou, bakterie se budou množit a dál narušovat zubní sklovinu.

pohled na práci mezizubního kartáčku z boku a z vrchu
vlevo - mezizubní kartáček je příliš tenký (štětinky nedosáhnou všude)
vpravo - mezizubní kartáček má správnou velikost (perfektně dosáhne do všech míst)

4 komentáře:

  1. prospěšný článek, ale vzhledem k tomu, že mám rovnátka a opravdu nesnesu mít nevyčištěné zuby, o svou zubní hygienu se vážně nebojím:) Jsem ráda, že mi to ortodontistka vysvětlila:)

    OdpovědětVymazat
  2. Svého času jsem se taky trápila s rovnátky, takže vědoucně pokyvuji hlavou.. ;) To jsem vzorně dodržovala čištění po úplně každém jídle. A jako bonusový efekt jsem si 3x rozmyslela, než jsem něco do té pusy strčila. :D jo jo, žádné mlsání ...

    OdpovědětVymazat
  3. Asi stejně půjdu do elektrickýho. :D

    OdpovědětVymazat
  4. tak proti gustu ... :) já jsem nikdy žádný elektrický neměla a ani si ho pořizovat neplánuji, tak nemůžu zas až tak hodnotit .. mně zkrátka uklidnila informace, že zuby se dají výborně vyčistit ručně, div ne bez zubní pasty a ústní vody ... tak se toho asi budu držet ... snažím se zjednodušovat si život, kde to jde :)

    OdpovědětVymazat